Att rätt kost kan läka kroppen, det vet vi, men forskning visar att även brist på kost kan läka. Fasta är ett intressant verktyg när det gäller att jobba med vår hälsa och de medicinska effekterna av fasta har uppmärksammats alltmer under de senaste åren.

Kalorirestriktion och ökad livslängd

Idag har vi en ständig tillgång till mat, men så har det inte sett ut för oss genom evolutionen. Att ha perioder utan mat har varit ett naturligt inslag i vår vardag.
Vi har ju fått lära oss att det är viktigt att äta ofta, men under större delen av människans tid på jorden har vi inte haft möjlighet att äta regelbundet. Vi har haft perioder med mindre tillgång på mat och har vi har också behövt vara hungriga ibland.

Forskare har sett att människor som lever länge ofta har implementerat någon form av kalorirestriktion. Tex har man sett att de som växte upp under första och andra världskriget med mindre tillgång till mat, ofta lever längre.
I de sk Blå Zonerna, fem olika områden i världen där människor lever mätbart längre (Okinawa i Japan, Sardinien i Italien, Nicoya i Costa Rica, Ikaria i Grekland och bland adventister i Kalifornien) implementerar man ofta någon form av kalorirestriktion, tillsammans med lägre intag av socker och protein.

Positiva effekter i kroppen vid fasta

Det finns en forskargrupp vid University of Southern California ledd av professor Valter Longo som har studerat effekterna av kalorirestriktion och vad som händer i kroppen när man går en längre tid utan mat. Longo och hans forskargrupp har tex sett att vid lågt matintag under flera dagar går cellerna in i skyddsbeteende. När man sedan återgår till att äta fritt påbörjas läkningsprocesser i kroppen. Stamceller aktiveras och ersätter de celler som har rensats ut och avvecklats. Följden blir, enligt Longo, friskare organ, ett stärkt immunsystem och bättre motståndskraft mot flera av våra livsstilssjukdomar.

Fett som bränsle vid fasta

Att begränsa matintaget under en period är alltså helt evolutionärt och något som våra kroppar är anpassade till att klara av. Vi har ca 70 000 kalorier i vår fettvävnad, oavsett om vi är smala eller överviktiga. Detta är lagrad energi som våra kroppar är utvecklade att kunna använda i tider av mindre tillgång på mat.
Under fasta, när vi äter väldigt lite eller inte äter alls, har vi alltså ändå tillgång till energi eftersom våra fettreserver i stort sett är outtömliga. När vi fastar kommer kroppen skifta till förbränning av fettsyror och ketoner för att bilda energi, och vi lär på så sätt kroppen att använda fett som bränsle.

Ytterligare fördelar med fasta

Förutom att vi lär kroppen att använda fett som bränsle när vi fastar, finns det flera olika studier som visar fina hälsofördelar av fasta. Framför allt har man sett detta vid lite längre fastor, upp mot fem dagar. Vid fastor längre tid än 24 timmar händer det flera saker i kroppen:

  • Blodsocker och insulinnivåer sänks
  • Kroppen börjar bränna bukfett
  • Blodtrycket sänks
  • Låggradiga inflammationer minskar
  • Balanserar hormonella obalanser
  • Rensar bort döda och skadade celler, frisättning av nya stamceller ökar
  • Balanserar mage- tarmhälsa med bl.a. förbättrad tarmflora
  • Ökad energi
  • Bättre hy
  • Mindre sötsug
  • Positiva effekter på bl.a metabolt syndrom, immunförsvar och vid neurodegenerativa sjukdomar


Prof. Valter Longos forskning visar att man kan komma åt dessa fina fördelar utan att behöva totalfasta. Han och hans forskargrupp har räknat ut vad man kan äta och ändå starta de läkande processerna som en fasta innebär. De kallar detta “fasting mimicking diet”, eller fastehärmande kost.

Jag har själv testat att fasta på detta sättet vid flera tillfällen och mår väldigt bra av det. Jag tycker det är ett lätt sätt att fasta på eftersom man vet att man snart får äta igen.

Läs mer om fastehärmande kost och mina upplevelser av fem dagars fasta.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande inlägg

Okategoriserade

Godaste hummusen

Vi har köpt ny tahini och jag tror det var den som gjorde hela skillnaden idag när jag gjorde hummus. Jag tycker hummus är perfekt när man vill ha ett mejerifritt tillbehör. Det passar lika Läs mer

Frukost

Keto pannkakor

Vad passar bättre än pannkakor till helgfrukosten? Dessa är dessutom keto, glutenfria & mejerifria. Jättelätta att laga med bara några få ingredienser. Det enda du behöver är lite tålamod, för smeten ska svälla i ca Läs mer

Okategoriserade

Föreläsning

Imorgon, den 10 april, föreläser jag om “Hälsa som livsstil” i Rångedala utanför Borås. Det blir en kväll där din hälsa är i fokus! Du får inspiration, kunskap och redskap och lär dig hur du Läs mer