Vad passar bättre än pannkakor till helgfrukosten? Dessa är dessutom keto, glutenfria & mejerifria. Jättelätta att laga med bara några få ingredienser. Det enda du behöver är lite tålamod, för smeten ska svälla i ca 10 minuter innan du kan börja steka pannkakorna.

Originalreceptet är med vispgrädde men jag tog kokosmjölk (Garant) istället för grädden och det funkade jättebra. Men om du äter mejerier så kan du såklart använda det.
Det blir lite kokossmak med kokosmjölken. Om du inte gillar det kan du prova att droppa i lite citron eller äppelcidervinäger i smeten för att ta bort lite av kokossmaken.

Glutenfria ketopannkakor, 2 port (6st)

4 ägg
2,5 dl Garant kokosmjölk (eller kokosgrädde/vispgrädde)
3/4 dl vatten
1 msk psylliumhusk
0,5 tsk salt
smör eller kokosolja till stekning

  1. Vispa ihop alla ingredienser med hjälp av en mixerstav och låt smeten svälla i minst 10 minuter.
  2. Stek pannkakor på låg till medelvärme i smör/kokosolja. Ha inte för bråttom med att vända pannkakorna utan låt de stelna helt på ovansidan innan du vänder dem. 1dl smet är lagom till varje pannkaka.
  3. Servera med färska eller frysta bär och lite kokosgrädde/vispgrädde om du vill.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande inlägg

Okategoriserade

Godaste hummusen

Vi har köpt ny tahini och jag tror det var den som gjorde hela skillnaden idag när jag gjorde hummus. Jag tycker hummus är perfekt när man vill ha ett mejerifritt tillbehör. Det passar lika Läs mer

Fasta

Fasta och hälsoeffekter

Att rätt kost kan läka kroppen, det vet vi, men forskning visar att även brist på kost kan läka. Fasta är ett intressant verktyg när det gäller att jobba med vår hälsa och de medicinska Läs mer

Okategoriserade

Föreläsning

Imorgon, den 10 april, föreläser jag om “Hälsa som livsstil” i Rångedala utanför Borås. Det blir en kväll där din hälsa är i fokus! Du får inspiration, kunskap och redskap och lär dig hur du Läs mer