Vi har köpt ny tahini och jag tror det var den som gjorde hela skillnaden idag när jag gjorde hummus.

Jag tycker hummus är perfekt när man vill ha ett mejerifritt tillbehör. Det passar lika bra att dippa grönsaksstavar i till fördrinken, som att ha till huvudrätten eller som ett inslag i tapasbuffén.

Så här gör jag min:

 

Hummus, 4-6 port

  • 1 tetraförpackning kikärtor, 230g
  • 2,5 msk tahini ( jag hade den av märket Sevilla)
  • saften från 0,5 citron
  • 2 msk kallpressad ekologisk olivolja
  • ca 0,5 dl vatten
  • 1 liten vitlöksklyfta (valfritt)
  • salt och svartpeppar
  • spiskummin (valfritt)
1. Skölj kikärtorna och låt dem rinna av.
2. Mixa dem sedan med övriga ingredienser med t.ex mixerstav. Häll i mer vatten om du behöver. Konsistensen ska bli så där krämig och silkesmjuk.
3. Smaka av och krydda ev. med mer peppar och salt och ev lite spiskummin.
4. Pudra lite paprikapulver och lite nyklippt persilja på toppen.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande inlägg

Frukost

Keto pannkakor

Vad passar bättre än pannkakor till helgfrukosten? Dessa är dessutom keto, glutenfria & mejerifria. Jättelätta att laga med bara några få ingredienser. Det enda du behöver är lite tålamod, för smeten ska svälla i ca Läs mer

Fasta

Fasta och hälsoeffekter

Att rätt kost kan läka kroppen, det vet vi, men forskning visar att även brist på kost kan läka. Fasta är ett intressant verktyg när det gäller att jobba med vår hälsa och de medicinska Läs mer

Okategoriserade

Föreläsning

Imorgon, den 10 april, föreläser jag om “Hälsa som livsstil” i Rångedala utanför Borås. Det blir en kväll där din hälsa är i fokus! Du får inspiration, kunskap och redskap och lär dig hur du Läs mer