Tack och lov så har vi börjat prata mer och mer om kvinnlig hälsa i klimakteriet. Men jag upplever fortfarande att det är många kvinnor som inte vet vilka symtom som kan bero på hormonella förändringar i denna period i livet, eller att det faktiskt finns saker vi kan göra själva för att stötta vår hormonella hälsa på naturlig väg.

Många hormonella faser påverkar ditt mående

Som kvinna genomgår du många olika hormonella faser genom hela ditt liv. Det börjar ju i puberteten och fortsätter sedan ända fram till någonstans i 50 – 55-årsåldern.

Varje månad, om allt funkar som det ska, får du mens vilket innebär stora svängningar i dina olika samverkande könshormoner. Något som sker varje månad, år ut och år in.

Om du blir gravid förändras nivån av dina hormoner på ett annat sätt, och när barnet är fött ändras de igen, och om du ammar förändras de återigen.

När du sedan kommer upp i 35–45 årsåldern är det återigen dags för nya hormonella förändringar. Det är denna period som brukar kallas förklimakteriet, och här är det väldigt vanligt med obalanserade och svajiga hormonnivåer.

Sedan, oftast någonstans i 50–55 års åldern, kommer en stor hormonell
förändring i och med att mensen upphör och du kommer in i klimakteriet.

Självklart påverkar allt detta dig och ditt mående!

När vi får förståelse över hur våra hormoner fluktuerar på detta sätt genom livet, kan vi se att det kanske inte är så konstigt att många kvinnor mår dåligt och har problem med sin hormonella hälsa. Och nej, P-piller, sömnmedel och SSRI är inte alltid svaret, det finns faktiskt saker du själv kan göra för att stötta din hormonella hälsa på naturlig väg.

Få kunskap att själv stötta din hormonella hälsa

Under några avsnitt här på bloggen kommer jag fokusera på din hormonella hälsa med fokus på  förklimakteriet och klimakteriet.

Jag vill ge dig kunskap om vad som händer i din kropp i denna period i livet, och vad du själv kan göra för att stötta din hormonella hälsa och ditt mående.

Syftet är att ge dig redskap så att du kan hjälpa dig själv må så bra som du är värd!

Jag kommer också dela med mig av min egen hormonella resa in i klimakteriet, och vad jag gör för att stötta och må så bra som möjligt.

Hoppas du vill hänga med mig i denna serie om din hormonella hälsa i förklimakteriet och klimakteriet.

Här hittar du Del 2

/ Ulrika


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Liknande inlägg

Klimakteriet

Klimakteriet 4 – dina hormonella system

Binjurarna, Sköldkörteln och Äggstockarna är tre hormonella system i din kropp. Alla dessa system hänger ihop och samverkar. En rubbning i ett av dessa system kommer alltså även påverka de andra. Binjurarna & hormonell balans Läs mer

Klimakteriet

Klimakteriet 3 – Stress & hormonell hälsa

Hormoner styr i din kropp Hormoner är budbärare. De styr i stort sett allt i din kropp, tex hjärtfrekvens, ämnesomsättning, aptit, humör, sexuell funktion, reproduktion, tillväxt och utveckling, sömn samt hur du hanterar stress. Exempel på Läs mer

Klimakteriet

Klimakteriet 2 – Din kropp är känslig

Halvvägs genom livet tappar du viktiga hormoner Rent naturligt har du som kvinna fullgjort din uppgift, dvs fortplantning, när mensen upphör och du kommer in i klimakteriet. Detta inträffar i 50–55 årsåldern för de flesta. Läs mer

Maten som medicin.

Fyll i din e-post så mailar jag din minikurs.

Då och då får du nyheter, inspiration och erbjudanden från mig.

This will close in 0 seconds

Förresten, har du friskvårds­bidrag kvar?

Välj vad du är intresserad av. Alla mina tjänster omfattas.

Funktionsmedicin Kost & Träning Gruppträning

This will close in 0 seconds